onsdag 4. februar 2009

Når fornuften seirer

Senterpartiets Liv Signe Navarsete har kjempet som bare det for å få med en blasfemibestemmelse i den nye straffeloven. Hun har argumentert for at sterk religionskritikk fører til uro og at vi, blant annet derfor, trenger et vern mot forhånende angrep på religioner. Planen har vært å innlemme en slik regulering av retten til å ytre seg kritisk om livssyn i den allerede eksisterende paragraf 135, også kjent som "rasismeparagrafen", eller "hatparagrafen".

Heldigvis ser det ut til at fornuften har seiret, iallefall for denne gang, og forslaget trekkes tilbake.

Er det en menneskerett å få trampe på andre menneskers religion? Svaret er, og må være, et rungende ja!

For meg er det fortsatt sjokkerende at mennesker som fremstår som oppegående kan bekjenne seg til en religion, og i tillegg kreve et eget vern for det. Religioner står i motsetning til vitenskapen og til sunn fornuft. Religion er kvinnefiendtlig, diskriminerende og intolerant. Religioner påfører mennesker enorme lidelser og fungerer samtidig som en rettferdiggjøring av overgrep, tortur og knebling av retten til å ytre seg. Om det er kristendom, jødedom eller islam, hatefullt barn har mange navn, er meg revnende likgyldig. Du trenger ikke å ha lest mye historie for å se hvordan religioner har vært et nyttig verktøy for å undertrykke folkegrupper og kvinner.

Folk har selvsagt rett til å tro på hva de vil, men de kan ikke kreve særbehandling i det offentlige rom.

Jeg undrer meg over følgende:

I diskusjoner med religiøse mennesker forsøker de ofte å legge bevisbyrden over på de ikke-troende. "Bevis at det ikke finnes noen allmektig gud", men la oss tenke oss følgende: dersom jeg hevder at det hver onsdag ved midnatt spiller et smurfekor på St. Haugen er det du eller jeg som bør fremlegge dokumentasjon?

Hvorfor er det akseptabelt å hevde at man ser engler, eller Jesus og at man snakker med disse, mens dersom jeg hevder at jeg ser "ting" og snakker med disse så vil jeg mest sannsynlig miste jobben og bli tvangsinnlagt på lukket psykiatrisk avdeling?

Dersom gud er den allmektige himmelens og jorden skaper, hvorfor trenger han folk som Liv Signe Navarsetes til å ta han i forsvar?

Heldigvis finnes det folk som "The Hitch"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar