tirsdag 15. september 2009

Nobody puts Baby in a corner



Åttitallet var på mange måter dansefilmenes tiår. Jeg var nok litt i yngste laget, men jeg husker venninnene mine og jeg slukte alt fra Flashdance og Salsa til Dirty Dancing.

Den unge jenta Frances 'Baby' Houseman er på ferie med sine foreldre og eldre søster og på hotellet møter hun danselæreren og kjekkasen Johnny Castle, den høye mørke i skinnjakke som foreldrene hennes selvsagt hater.

"That was the summer of 1963 - when everybody called me Baby, and it didn't occur to me to mind. That was before President Kennedy was shot, before the Beatles came, when I couldn't wait to join the Peace Corps, and I thought I'd never find a guy as great as my dad. That was the summer we went to Kellerman's"

De forelsker seg, men kjærligheten møter sterk motstand fra omgivelsene.

Jeg tror kanskje jeg har sett denne filmen hundre ganger. Det er noe med musikken og dansen, og selvsagt kjærlighetshistorien som vel har gjort denne filmen til den ultimate chick-flicken for barna av åttitallet.

Mens det norske folk satt benket rundt valgsendingene i natt døde Patrick Swayze.

http://www.youtube.com/watch?v=qVNTPJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar